Domáce nabíjanie
Nabíjanie pomocou klasickej 230 V zásuvky poskytuje výkon nabíjania 2,3 kWh. Takéto nabíjanie je vhodné ako príležitostné a je pomalé. Pred zapnutím treba skontrolovať zásuvku, či nabíjanie utiahne.
Ak ide o staršiu alebo opotrebovanú, treba ju vymeniť za priemyselný typ, ktorý je o pár eur drahší, je však robený s prihliadnutím na trvalú záťaž vyšším prúdom.
Pri pravidelnom domácom nabíjaní je vhodné zaobstarať si nástennú nabíjačku, tzv. wallbox. Ten umožní podľa dostupného výkonu nabíjanie výkonom až 11 alebo 22 kW. Výkon nabíjania však závisí od výkonu vstavanej palubnej nabíjačky vo vozidle, ktorý má väčšina elektromobilov v rozpätí 3,7 – 11 kW.
Obstarávacie náklady na vybudovanie jednej stanice sa môžu líšiť v závislosti od typu a miesta inštalácie. Ceny sa pohybujú v niekoľkých stovkách až tisícoch eur.
Verejné nabíjanie
Jedným z najväčších stimulov rozvoja elektromobility je vybudovanie spoľahlivej nabíjacej infraštruktúry aj mimo veľkých miest. Podľa údajov EAFO (European Alternative Fuel Observatory) patrí Slovensko v rámci svojho najbližšieho susedského okolia medzi najlepšie vybavené krajiny z pohľadu verejne dostupných rýchlonabíjacích staníc.
Rýchlonabíjacie stanice poskytujú zvyčajne možnosť DC aj AC nabíjania. Budujú ich na dostupných a frekventovaných miestach v okolí hlavných ťahov.
Pokrytie rýchlonabíjačkami je teda na väčšine územia veľmi dobré, najmä čo sa týka celej trasy diaľnice D1 od česko-slovenských hraníc až po Košice, či už cez Žilinu, alebo Banskú Bystricu.
Slabšie pokrytie má zatiaľ juh Slovenska, kde nie je pokrytá trasa cez Nové Zámky a Lučenec. Dá sa však predpokladať, že aj na tejto trase sa bude v blízkom čase pracovať.
Pri bežnej jazde mimo diaľnice sa spotreba podľa modelu pohybuje okolo 12 – 20 kWh/100 km. Ak nabíjate doma, v priemere zaplatíte 1,40 eur* za 100 km.
Na verejnej rýchlonabíjačke to však v závislosti od prevázkovateľa bude asi 5,85 – 6,75 eur* na 100 km.
*cena je iba ilustračná a môže sa v priebehu času meniť
AC nabíjanie striedavým prúdom
AC nabíjanie – nabíjanie pomocou striedavého elektrického prúdu
(skratka AC = alternating current). Podporujú ho všetky batériové elektromobily (BEV) aj plug-in hybridy (PHEV).
Pri nabíjaní elektromobilu striedavým prúdom je použitá palubná nabíjačka, zabudovaná v každom automobile, tá prijíma striedavý prúd a mení ho na jednosmerný prúd, ktorý posiela ďalej do batérie automobilu.
Kľúčovým parametrom pri výbere elektroáut je teda výkon palubnej (zabudovanej) nabíjačky, ktorá limituje ako rýchlo ho možno nabíjať na AC nabíjacích staniciach. Výkon palubných nabíjačiek je rôzny a líši sa od modelu vozidla a jeho výbavy.
Obsluha stanice pozostáva väčšinou iba z pripojenia napájacieho kábla k elektromobilu.
Hlavné výhody nabíjacej stanice sú bezpečnosť pre domové rozvody, pre používateľov a pre elektromobil, možnosť zabezpečeného prístupu k stanici, rýchlejšie nabíjanie ako z domovej zásuvky a možnosť riadenia odberu nabíjacej stanice s prihliadnutím na aktuálny odber domu.
DC nabíjanie jednosmerným prúdom (rýchlonabíjanie)
DC nabíjanie – nabíjanie pomocou jednosmerného elektrického prúdu
(skratka DC = direct current). Je určené na rýchle nabíjanie BEV a vyžaduje špeciálnu nabíjaciu stanicu.
Nabíjanie jednosmerným prúdom, tzv. rýchlonabíjanie prebieha pomocou DC nabíjacej stanice, ktorá vie striedavý prúd (AC) zmeniť na jednosmerný (DC), ktorý obchádza palubnú nabíjačku a prúd posiela priamo do batérie.
Nabíjanie teda nie je obmedzované výkonom palubnej nabíjačky a prebieha podstatne rýchlejšie.