Mýty vs Fakty

Krátky dojazd

Elektromobily majú krátky dojazd!

Priatelia v inej časti krajiny, rodičia v rodnom meste, dovolenka v zahraničí: niekedy si musíte poriadne odkrútiť kilometre, aby ste sa dostali do cieľa. Keďže existuje viacero rýchlonabíjacích lokalít so svojou sieťou rýchlonabíjačiek, dlhé vzdialenosti už nie sú s elektromobilom problémom ako kedysi.

Dnešné modely elektrických áut nechávajú strach z krátkeho dojazdu za sebou

Bežné denné vzdialenosti elektromobily aj tak bez problémov prejdú: Aj malý E-Smart zvládne viac ako 150 kilometrov, kým ho treba znova zapojiť do elektrickej siete. Ďalšie malé elektromobily ako konštrukčne takmer identické trio VW Group VW eUp, Seat Mii electric a Škoda Citigo-e prejdú 260 kilometrov. Modely kompaktnej triedy ako populárne BMW i3, Nissan Leaf a Renault Zoe alebo nové Opel Corsa-e, Peugeot e-208 a VW ID.3 dokážu prejsť na jedno nabitie batérie dobrých 300 až 400 kilometrov. Pre limuzíny a SUV od strednej triedy vyššie je štandardom 400 až 500 kilometrov.Od 1. septembra 2017 sa takéto rozsahy uvádzajú pomocou metódy merania WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) a nový európsky jazdný cyklus (NEDC) zavedený v roku 1992 bol nahradený. Cieľom tejto zmeny bolo dosiahnuť realistickejšie meranie. Neexistuje všeobecná odpoveď, do akej miery sa to podarilo. Je to preto, že podobne ako pri benzínových autách zohrávajú úlohu faktory ako poveternostné podmienky, vonkajšia teplota alebo topografia a ovplyvňujú dojazd spolu s individuálnym jazdným správaním. Najmä v chladnejších ročných obdobiach by preto vodiči elektromobilov mali počítať so stratami z hľadiska výdrže batérie. Tieto straty dosahujú približne 10 až 30 percent.

Cestujúci za prácou prejdú v priemere menej ako 50 km denne

Bez ohľadu na to však možno konštatovať, že elektromobily majú dojazd, ktorý je v porovnaní s jazdným profilom priemerného nemeckého auta absolútne vhodný na každodenné používanie: klasické osobné auto prejde v priemere 30 kilometrov za dve jazdy denne. Takmer dve tretiny (64 percent) ciest autom v každodennej premávke sú dokonca kratšie ako desať kilometrov, 95 percent je kratších ako 50 kilometrov. Ani pre E-Smart to nepredstavuje problém, aj keď sa za chladné zimné mesiace počíta so štedrou pätinou straty dojazdu. Malé autá by priemernému dochádzajúcemu stačilo nabiť raz za týždeň.

Rôzne časy nabíjania

Ak však chcete jazdiť s elektromobilom na dlhé vzdialenosti s vysokým komfortom, mali by ste pri kúpe venovať pozornosť niekoľkým veciam: Pretože nie každé elektrické auto sa môže nabíjať rovnakou rýchlosťou. Niektoré modely, najmä staršie, môžu dosiahnuť maximálne 50 kW. Najnovšia generácia elektrických modelov, ktoré v súčasnosti prichádzajú na trh, ako aj modely Tesla, ktoré boli vždy upravované na diaľkové dojazdy, sú lepšie vybavené na krátke nabíjacie časy s nabíjacími kapacitami výrazne nad 100 kW – a niekedy výrazne viac. Len za 30 minút tieto elektromobily dobijú energiu na viac ako 250 kilometrov po diaľnici. High Power Chargers, známe aj ako Ultrasonic Fast Chargers, majú dokonca nabíjaciu kapacitu až 350 kW. Na takejto nabíjacej stanici dokážu elektromobily, ktoré dokážu využiť plný výkon, dokonca dobiť batériu len za tri až štyri minúty na dojazd až 100 km.Na dlhých cestách hrá rolu aj veľkosť batérie a štýl jazdy.

Základné pravidlo: vozidlá s veľkosťou batérie 40 kWh alebo viac sa vo všeobecnosti považujú za vhodné na dlhé cesty. Táto kapacita bez problémov vystačí na dobrých 200 kilometrov diaľnice – pokiaľ sa nikam neponáhľate a neponáhľate sa plnou rýchlosťou po ľavom pruhu.

Ďalšia myšlienka: Vodiči a cestujúci majú tiež obmedzený dojazd. Keď sa energia na to, aby ste stále mohli sedieť a byť plne sústredený na jazdu minie, alebo príroda volá, je namieste prestávka. ADAC odporúča prerušiť dlhšie cesty aspoň na 20 minút každých 200 kilometrov alebo najneskôr každé dve hodiny. To je dosť času na to, aby ste si natiahli nohy, dali si malé občerstvenie a pitie – a veľkorysý čas na dobitie elektrického vozidla.

Späť na zoznam