Batéria je najzákladnejším prvkom elektromobilu a rozhodujúcim faktorom pri určovaní dojazdu a výkonu auta. Využiteľná kapacita lítium-iónovej batérie, klesá s časom aj s počtom nabíjacích cyklov. To je niečo, čo pozná každý majiteľ smartfónu. Akumulačná kapacita autobatérie sa tiež postupom času prirodzene znižuje. Batérie navyše poskytujú menej energie pri každom prevádzkovom cykle, pretože sú zaťažené, keď sa nabíjajú a keď sa používajú na jazdu.
Keďže elektrická mobilita je stále veľmi nová technológia a chýbajú spoľahlivé údaje o výdrži batérie, opotrebovanie batérie je kontroverznou témou. Počiatočné empirické údaje však naznačujú, že batérie elektromobilov vydržia oveľa dlhšie, než sa pôvodne predpokladalo.
Menšia strata kapacity, ako sa očakávalo
Používatelia holandsko-belgického fóra Tesla napríklad v posledných rokoch vytvorili skupinu viac ako 350 vozidiel Tesla a hodnotia údaje o výkone batérií štruktúrovaným spôsobom. Na prvých 100 000 kilometrov počítali s pomerne konzistentnou stratou kapacity päť percent. Potom batérie naďalej strácali kapacitu, ale nie tak výrazne ako počas prvých 100 000 kilometrov. Pri dojazde viac ako 250 000 kilometrov sa zistilo, že priemerná celková strata kapacity je menšia ako desať percent. Trendy výpočtov ukazujú, že možno očakávať, že Tesla prejde viac ako 300 000 kilometrov, kým kapacita batérie klesne pod 90 percent.
Pre tých, ktorí majú stále obavy o životnosť batérií, výrobcovia automobilov poskytujú dlhé záruky. Vo všeobecnosti poskytujú záruku osem rokov alebo minimálne 160 000 kilometrov. Tesla alebo spoločnosti ako CATL a LG dokonca oznámili 1 000 000 míľovú batériu v roku 2020. S týmto rýchlym technologickým vývojom by životnosť batérie prestala byť problémom.
Druhý život batérií elektromobilov
Navyše batérie, ktoré už nedokážu zabezpečiť požadovaný dojazd alebo akceleračnú kapacitu v elektromobiloch, v žiadnom prípade nedosiahli koniec svojej životnosti. Aj keď sa môžu stať nevhodnými na použitie ako autobatérie so zvyškovou kapacitou menšou ako 70 percent, môžu byť ešte dlhé roky použiteľné v stacionárnych aplikáciách, ako sú napríklad sklady batérií s druhou životnosťou. Pre tieto aplikácie už nie sú nároky na priestor a vysoké prúdové možnosti také dôležité.
Existuje niekoľko dôvodov, prečo je tento druh druhého použitia zaujímavý: v porovnaní s novými batériami výrazne znižuje stopu CO2 vznikajúcu pri výrobe batérie. Nižšie náklady na batérie na druhé použitie robia ich použitie ako stacionárne úložisko atraktívne z ekonomického hľadiska. Dopyt po tomto type batérií existuje kvôli rozšíreniu obnoviteľnej energie: tento druh energie si vyžaduje flexibilné skladovanie energie, keďže výroba kolíše. Potenciálne obchodné modely sa už úspešne testujú v jednotlivých pilotných projektoch.
Recyklácia batérií na vzostupe
Recyklácia automobilových batérií sa v súčasnosti považuje za technicky realizovateľnú a už sa implementuje v niekoľkých pilotných prevádzkach. S pribúdajúcim počtom elektromobilov možno v najbližších rokoch očakávať aj výrazný nárast množstva starých batérií, čím sa efektívne metódy recyklácie stanú ešte dôležitejšími. Jednou z výhod uzavretého cyklu zdrojov je, že klimatická a environmentálna rovnováha elektromobilov sa môže výrazne zlepšiť: recyklácia znižuje dopyt po surovinách získaných z ťažby, čo stabilizuje spoľahlivosť dodávok a znižuje ekologickú stopu batériových článkov.
Mnoho spoločností a výskumných inštitúcií po celom svete pracuje na recyklácii batérií pre elektromobily, ktoré sa už nepoužívajú a na tom, aby boli suroviny opäť použiteľné. Belgická spoločnosť Umicore, ktorá má partnerstvo s Audi, je považovaná za jedného z lídrov na trhu v oblasti recyklácie batérií a v súčasnosti dokáže spracovať až 7000 metrických ton ročne. Duesenfeld, nemecká chemická spoločnosť, vyvinula metódu na obnovu až 96 percent všetkých komponentov batérie. To znižuje CO2 stopu pri výrobe nových batérií o 40 percent v porovnaní s použitím nerecyklovaných materiálov. Švédska spoločnosť Northvolt, ktorú vedie bývalý manažér Tesly Peter Carlsson a v ktorej majú podiely BMW, Siemens a Volkswagen, sa popri plánovanej hromadnej výrobe batériových článkov venuje recyklácii.